Liikenneministeri Kyllönen oli tänään tiistaina liikenne- ja viestintävaliokunnan tentattavana valtion liikenneinvestointeihin liittyvissä asioissa. Investointien rahoituksessa on paljastunut 50-150 miljoonan euron aukko.

Kansanedustaja ja liikennevaliokunnan jäsen Jukka Kopra uskoo kuitenkin, että hallituksen ja eduskunnan tekemät päätökset pitävät ja Valtatie 6 -projekti alkaa suunnitelman mukaan vuonna 2014.

Kopran mukaan puuttuva rahasumma on niin iso, ettei liikenneministeri yksinään voi löytää rahoja oman toimialansa sisältä.

Ollaan tilanteessa, että hallitus joutuu puimaan asiaa ja etsimään rahat jostain. Yksittäisen ministerin vaikutusvalta ei riitä, sanoo Kopra.

Mielestäni ministeri Kyllönen on toiminut hyvin tässä tilanteessa keskittyen varsinaiseen asiaan, Jukka jatkaa. Monesti tällaisessa tilanteessa on riski politikoinnille, mutta nyt en usko sellaisesta olevan kyse.

Hallitus on antanut määräyksen arvioida liikennehankkeita uudelleen ja myös Valtatie 6:n toteutus on mukana uudelleenarvioinnissa. Arvioinnissa ei kuitenkaan ole kyse siitä, etteikö kuutostien perusparannusta toteuttaisi.

– Uudelleenarvioinnissa on kyse tutusta jutusta: tehdäkö 3- vai 4-kaistainen tie, Kopra tarkentaa.

Hallitusohjelman ja liikennepoliittisen selonteon mukaan liikenneinvestointien painopiste on Venäjän liikenteessä ja elinkeinoelämän tarpeet on otettava huomioon.

Tässäkin suhteessa kuutostien perusparannuksen toteutuksen tarve 4-kaistaisena on kiistaton ja välttämätön, Kopra linjaa.

– Olen vakuuttunut siitä, että ministeri Kyllönen ymmärtää kuutostien nelikaistaisuuden tärkeyden.

Uudelleenarviointi Valtatie 6:n toteutuksesta on määrä valmistua ensi tammikuun loppuun mennessä. Päätökset lisärahoituksesta tehdään näillä näkymin maaliskuun kehysriihessä.

Varmuutta asiaan ei valitettavasti saada ennen kehysriihen käsittelyä, ellei hallitus sitten tee erillistä päätöstä liikenneinvestoinneista, Jukka pahoittelee.

– Siihen asti roikumme löysässä hirressä ja töitä on tehtävä Vt 6:n puolesta!