Vaikuttaa siltä, että valtionyhtiöiden valvonta ontuu pahasti. Vasta parisen viikkoa sitten julkistettiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätös, jossa määrätään lopettamaan kielletty kilpailijoiden välinen yhteistyö linja-autoliikenteen markkinoilla.

Tässä vuosia kestäneessä ja todennäköisesti miljoonakorvauksiin johtavassa ns. bussikartellissa on mukana ollut myös valtionyhtiö Pohjolan Liikenne. Suora lainaus KKV:n raportista ”Oy Pohjolan Liikenne Ab (Pohjolan Liikenne) on Linja-autoliiton hallituksen varsinaisena jäsenenä osallistunut moniin rikkomuksen kannalta keskeisiin kartellikokouksiin ja ollut aktiivinen rikkomuksen toteuttamisessa.”

Pohjolan Liikenne on Valtion Rautateiden omistama ja näinollen valtion omistajanohjauksen alainen yhtiö.

Suhtaudun nihkeästi siihen, että valtionyhtiöt ylipäätään toimivat yksityisillä markkinoilla, eikä tällainen epäterveeseen kilpailuun osallistuminen voi tulla kyseeseen alkuunkaan. Omistajan, valtion eli meidän päättäjien on ryhdistäydyttävä omistajaohjauksen ja valvonnan suhteen.

Bussikartellissa on kyse erittäin vakavasta asiasta. Täytyy nostaa hattua kaikille niille pienemmille yrityksille ja yhtiöille, jotka ovat vuosia kärsineet tilanteesta sekä toiminnallisesti että taloudellisesti, mutta jaksaneet silti jatkaa yrittämistä sekä myös taistella vääryyden korjaamiseksi. Hyvä esimerkki tästä on mm. yksi alkuperäisen valituksen tekijöistä, liikennöitsijä Raimo Vuorela Miehikkälästä. Hänen perheyhtiönsä kärsi kartellin aikana mm. siitä, ettei Matkahuolto kertonut asiakkaille aikatauluja eikä sallinut rahdin kuljettamista ulkopuolisille.

Väistämättä tulee mieleen kysymys mitä muita epäterveitä järjestelyitä valtionyhtiöissä ja niiden tytäryhtiöissä piilee. Onko omistajaohjauksemme riittävän korkeatasoista?