Jorma Ollilan johtama työryhmä on julkistanut autoveron uudistamista käsittelevän raporttinsa. Ehdotus on, että autovero korvattaisiin yhdistetyllä kilometri- ja polttoaineverolla. Syy uudistamiseen on, että polttoaineen kulutus energiatehokkuuden ja sähköautojen yleistymisen myötä ei enää jatkossa tuota valtiolle nykyisen tasoista verokertymää.

Ajetuista kilometreistä pidettäisiin lukua satelliittiperustaisen paikantamisen ja liikkumisen myötä autossa olevaan tietokantaan tallennettujen sijaintitietojen avulla. Tämän perusteella maksettaisiin veroa. Tämä muodostaa ihmisten yksityisyyden kannalta suuren riskin. Aukotonta tietojärjestelmää ei ole olemassa eikä sellaista ole mahdollista tehdä. Tietoja voidaan käyttää väärin.

Ehdotetut toimenpiteet ovat hyvä keskustelunavaus mutta eivät sellaisenaan toteuttamiskelpoisia.

Voimakkaasti yksinkertaistaen, jos vero perustuu ajettuihin kilometreihin, miksei vaikkapa auton katsastuksen yhteydessä todettaisi ajettuja kilometrejä ja maksettaisi veroa sen perusteella? Ei tarvita satojen miljoonien investointeja.

Oma lukunsa on veron selvittämättömät vaikutukset työmatkaliikenteeseen ja ihmisille siitä aiheutuviin kustannuksiin.

Hyvää ehdotuksessa on se, että uusien autojen hinta laskee roimasti autoveron poistuessa. Näin autokantamme uudistuu varmasti radikaalisti.

Joka tapauksessa nyt on syytä käydä asiasta keskustelua. Muitakin ehdotuksia liikenteen verotuksesta varmasti vielä saadaan kuulla. On hyvä, että asiaa pohditaan eri kanteilta. Päädyttiin sitten mihin tahansa ratkaisuun, se soveltaminen on ajankohtaista vasta noin 2025.