Nykyinen hallitus on kaudellaan tehnyt maamme historia suurimmat polttoaineverojen korotukset. Ne tulivat voimaan vuoden 2021 alussa. Tehdyt korotukset vaikeuttavat autoa työmatkoihin käyttävien ja joukkoliikennealueiden ulkopuolella asuvien ihmisten asemaa.

Nyt on käynyt ilmi, että hallitus suunnittelee uusia korotuksia, peräti korotusautomaattia. Tarkoitus on luoda myyntilupajärjestelmä, nk. jakeluoikeuksien myyntimalli, jonka myötä polttoaineiden hinnat nousisivat rajusti. On ennustettu jopa 40 sentin hinnannousua litrahinnalle. Todettakoon, että malli on Marinin hallituksen oma keksintö, sillä esim. missään muussa EU-maassa ei tällaista järjestelmää ole käytössä. Tällaista kansalaisten kurittamista ei tule hyväksyä.

Hallitus aikoo valmistella oman päästökauppa-mallinsa, jolla rajoitetaan bensiinin ja dieselin myyntiä. Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema malli toimisi niin, että jatkossa valtio huutokauppaisi bensiinin ja dieselin myyntioikeuksia jakeluyhtiöille. . Oikeuksien huutokauppahinnat nousevat mitä vähemmän valtio jakeluoikeuksia myyntiin antaa. Näin polttoaineiden tarjota kiristyisi ja hinta nousisi ennustamattomasti.

Tällainen hinnannousu olisi erittäin haitallista suomalaiselle kuljetusalalle ja kuljetusyrityksille meistä tavallisista autoilijoista puhumattakaan. Tällaisen kurmotuksen sijaan hallitus voisi suunnitella ammattidiesel-järjestelmän käyttönottoa sekä tiemaksujen eli ns. vinjettimaksun määräämistä ulkomaisille kuljetuksille. Ei ole oikein, että suomalaiset kuljetusyrittäjät ja autoilijat kustantavat teiden kunnossapidon ja muun liikennejärjestelmän ja ulkomaalaiset voivat ajella ulkomailla tankatulla polttoaineella Suomessa osallistumatta kustannuksiin.