Keskustelu sähköautoista ja niiden roolista käy Suomessakin kuumana. On pakko todeta, että monen vakavastikin otettavan tahon ennusteet ovat yltiöpäisen kunnianhimoisia. Erilaisissa hahmotelmissa on Suomeen kaavailtu 600-700 000 sähköautoa siten, että ne olisivat liikenteessä 2030 luvulla. Yhtälö on käytännössä mahdoton.

​Viime aikoina on erityisesti demonisoitu dieselautoja. On kuitenkin niin, että esimerkiksi dieselmoottorin hiilidioksidipäästöt ovat lähtökohtaisesti n. 20 prosenttia bensiinimoottoria pienemmät. Diesel-teknologia, kuten polttomoottorit muutoinkin, kehittyvät autonvalmistajien toimesta kovaa vauhtia. Vuonna 21 Euroopassa rekisteröityjen autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö saa olla maksimissaan 95 g /km. Tekniikka paranee edelleen ja päästöt pienenevät tästäkin.

Sähköautojen tekniikan on kehityttävä vielä reilusti ja myyntimäärien kasvettava, jotta niistä tulee hinnaltaan myös tavallisen kuluttajan kukkarolle sopivia. Tällä hetkellä ne ovat hinnaltaan liian kalliita eikä mallivalikoima  täytä tavallisen perheen tarpeita.

On ymmärrettävä, ettei ihmisten liikkumisen suhteen äkkinäisiä ratkaisuja voida tehdä. Polttomoottoriautoja, niin dieseleitä kuin bensa-autojakin myydään ja on pakko käyttää vielä pitkään. Niiden käyttämistä ei saa tehdä suomalaisille kohtuuttoman kalliiksi. Uusien teknologioiden käyttöönottoa liikenteessä tulee porkkanaperiaatteella edistää sitä mukaa kuin teknologia kehittyy ja tulee hinnaltaan tavallisen tienkäyttäjän ulottuville ja toiminnalisilta ominaisuuksiltaan vastaa niitä tarpeita, joita ihmisillä Suomessa on.

​Suomalaisten kyky liikkua kohtuullisin ehdoin on taattava eikä sitä saa hankaloittaa liikaa vaikka ympäristömme varjeleminen onkin äärimmäisen tärkeä asia. On haettava keinoja, jotka aidosti vaikuttavat. Pyörät on pidettävä pyörimässä, jotta voimme vaikuttaa ilmastonmuutoksen torjuntaan jatkossakin.